tirsdag 17. april 2007

Hjemmebesøk

Som student reiser jeg hjem så snart det kommer en ferie. I påskeferien fikk jeg beskjed av min søster at jeg bare var hjemme på besøk og at jeg ikke bare var hjemme (mitt nye hjem er altså et kott i Sandviken). Dette ble selvsagt oppfattet som en uhørt beskjed, men når er man egentlig hjemme?

Hvor lenge er man som student "hjemme" hvert år? Si maksimalt åtte uker sommerferie, tre uker juleferie og en uke påskeferie. Med andre ord tolv uker eller 84 dager.

John Fredriksen ble kypriot fordi han var i Norge over 90 dager i året og dermed måtte skatte til Norge. Skal vi følge denne logikken er jeg på besøk.

På den andre siden: i Skattelovens §2-1 (3) står "For person som tar fast opphold i utlandet, opphører bostedet i riket for det inntektsår det godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket." Sommerferien i seg selv kan vare i over seksti dager og jeg disponerer fremdeles et rom i boligen.

Hvordan skal man egentlig avgjøre hva som er rett, når er jeg hjemme og når er jeg bare en gjest?

6 kommentarer:

Dure Kmick sa...

Hjemme skifter etter sammenhengen. Bøttekottet ditt er hjemme i den vanlige betydningen, men i den større sammenhengen er det fortsatt hos familien. Du er altså hjemme både her og på østlandet. Etterhvert som tiden går etter at du flyttet ut blir betydningen av "hjemme" flytttet mer og mer fra der du var (familien) til der du er.
Noe som kommer i tillegg til tidsaspektet er det at du er der i ferier og fortsatt disponerer rommet ditt. Hvis du f.eks. hovedsaklig er andre steder i ferier og foreldrene dine skulle flytte, vil betydningen bli kraftig svekket.
Når du er ferdig utdannet vil den orginale betydningen av hjemme uansett være kraftig svekket, når vi snakker om selve huset. Imidlertid vil østlandet/Moss-området alltid være hjemme, dersom du føler det slik.

Må forresten få anbefale TQ med Westside till I die. Fantastisk låt.

Dure Kmick sa...

Trodde det var Visekorporalen som hadde skrevet dette.

Kandidaten føler seg vel ikke hjemme på østlandet?

Weinberg sa...

Kandidaten liker verken Westlife eller Østlandet.

Dure Kmick sa...

Fly on the wings of love, fly baby flyyyyyyyyyyy. Nei det var visst Olsen Brothers eller XTM.
Uptown girl, she's been living in her uptown world. det var Westlife. (Riktignok en cover da, men, men). You raise me up so I can stand on mountains, you raise med up. Denne versjonen er bedre med Josh Groban.
Hvor kom Westlife fra? Hvem skrev om det?
Westside, ikke Westlife, dessuten går Westlife feil vei nå, de burde heller kommet med enkel pop i steden for det gamle greiene.

Kan jeg for mye om dette?

Weinberg sa...

Westside? Hvem pokker er Westside?

Du kan for mye om Westlife, ja. Du kan litt, og det er for mye.

Mikaj Noduckson sa...

Han Dure snakker om en er hiphop- artist som kaller seg TQ, sangen heter Westside till I die. Melodien i sangen er samplet fra 2pacs dear mama, og er noe som absolutt bør høres.

Alle kan vel litt om Westlife?