lørdag 22. september 2007

I samtale med ukjente

Ikveld opplevde jeg et litt pussig fenomen.

På sammenkomsten der jeg var, traff jeg meget hyggelig - og overraskende - på en god venn av meg hjemmefra. Han studerer for tiden i Kristiansand, så det er ikke så ofte vi får sett hverandre. Stedet som jeg kommer fra, er ikke spesielt stort, så derfor er det ganske sjelden jeg treffer på noen derfra her i Bergen. Vi småpratet litegrann om dette og hint, hvorfor han hadde tatt turen til Bergen og slikt. Det viser seg for øvrig at han har klart å kapre seg en kjæreste, så det var i den anledning han var på reisefot. Tur innom "svigers" og slikt...
Rakk ikke å spørre ham om han kunne avsløre noen triks for hvordan man går fram, ettersom Visekorporalen selv er inne i en prosess der han forsøker å sjarmere i senk en ung kvinne som studerer på et av fakultetene på byens universitet. Så langt har han hatt smått med hell, men da han i og for seg ikke har fått noe eksplisitt avslag, og derfor vil komme til å overse enhver mangel på oppmuntring fra hennes side eller hint i negativ retning, kommer han nok til å fortsette bearbeidingen helt til han går på en skikkelig smell (som definitivt kommer til å kreve Grandiosa med ekstra ost..).
Men uansett.. Denne kameraten min har gått på skole utenfor Bergen tidligere, så han hadde mange å hilse på når han først var i byen. Så etterhvert gikk han videre til å snakke med noen andre han kjente, og jeg pratet litt med andre som jeg kjente. Smått om senn dro de fleste av de jeg kjente, så jeg tok med meg en kopp kaffe, fant min kamerat igjen, og stilte meg opp for å være en passiv deltaker i en samtale han nå hadde innledet med en annen han kjente. Det er forsåvidt ganske kurant å høre andre snakke om ting de har peiling på, i dette tilfellet var det musikk (de er begge musikere - pianister). Så langt alt vel... Det som nå skjedde, og som var litt rart, var at det kom en annen som kjente kompisen til kameraten min forbi. Nå begynte den sist ankomne å snakke med musikerkameraten til min barndomsvenn. Sistnevnte falt da også litt ut av samtalen. Tror kanskje ikke han heller kjente den sist ankomne så godt. Da hadde jeg altså følgende situasjon: Før hadde jeg stått og overvært en samtale mellom en jeg kjenner godt, og en jeg ikke hadde møtt tidligere. Det gikk helt utmerket. Så, plutselig, stod jeg der og var vitne til en samtale mellom to for meg helt ukjente mennesker... På den andre siden av samtalen stod min kamerat. Omsider løste situasjonen seg opp ved at jeg gikk rundt den ene ukjente og hilste på kjæresten hans (altså min kamerats). Men det var en veldig underlig opplevelse når jeg egentlig fikk tenkt over det:

"Her står jeg og hører på to mennesker jeg ikke kjenner diskutere om det nye keyboardet den ene av de hadde anskaffet, var en bra variant." Dette hadde jeg jo egentlig null interesse av å vite noe om, og allikevel ble jeg stående ihvertfall et par minutters tid og høre på.. Men dette er da en naturlig reaksjon, er det ikke det..? Virker det litt uhøflig å gå rundt den ene ukjente for å fortsette samtalen med kompisen min..? Dessuten var jo sistnevnte nå kommet i den situasjonen jeg hadde kommet i tidligere, så for ham var det forsåvidt mer naturlig å overvære den nye samtalen... Han hadde kanskje attpåtil litt interesse av det, siden han også er musiker...altså ville det vel virket masete av meg å skulle fjerne ham fra den nye samtalen..?

Uansett, det å overvære en samtale mellom to ukjente er vel noe en må venne seg til.. Plutselig havner en i samme situasjon i bryllupet til en eller annen kusine eller noe, så det kan sikkert være kjekt å ha litt erfaring i å virke interessert... Smalltalk...

2 kommentarer:

Mikaj Noduckson sa...

Ja, det er et goedt spørsmål. Du har i realiteten 4 alternativer. 1. Du kan begynne så snakke til han du kjenner, men det vil være uhøfelig.
2. Du kan gå mellom dem og til kammeraten din. Dette er nok enda verre, spesielt om du må brøyte deg frem.
3. Du kan gå rundt. Det virker vel bare tåpelig.
4. Du kan gå. Frekt.
En annen mulighet er å avbryte for å si at du går, men det kan du ikke gjøre når ikke du kjenner de som snakker. Noe mer diskret ville vært å få blikkontakt med han du kjente, og hinte til om dere skulle gå. Han kunne nemlig avbrutt, siden han kjente han ene. Men dette forutsetter at han vil gå, hvis ikke kan han bli irritert. Alt i alt er du altså fastlåst. Uansett hva du gjør vil du bryte en eller annen "regel". Du hadde flaks, for da hun kom bort må det være OK å gå rundt for å hilse på henne. Forutsatt at du gjør det med en gang hun kom bort, ellers er den sjansen forspilt.

Når det gjelder den universitetsdamen. Du vet tydeligvis at hun er singel, så da er det vel bare å gå rett på sak vel? Det verste som kan skje er at du får et nei.
Men hvis det er en person du er venn med, vil det nok være verre. Da må nok flere faktorer med i bildet. Du får ta deg en tur til London i et "Ross' bryllup", da er alt lov.
Noe annet som spiller inn er jo om dette er en person du etter et evt avslag/brudd vil møte igjen ofte. I så fall kan det jo bli litt merkelig, men du overlever det.
For å bruke en klisje den som intet våger intet vinner. Men hvem er jeg til å si sånt. Du har i alle fall en spesifikk i kikkerten.

Dure Kmick sa...

Ble tipset om at jeg burde stikke innom, jeg har nemlig vært i samme situasjon selv, og har en sak å skrive om norske prester.
Jeg var en tur i Kmick og havnet i en gruppe med 2 høytalerstilker som snakket om det de følte for en jente som var så spesiel at de aldri hadde møtt en jente som henne før. Det var rett før de begynte å synge.
For å komme til poenget, det du gjør i en slik situasjon er å ta et skikkelig Fleksnes-hyl. Da vil nok de fleste stoppe å snakke, og hvis de ikke gjør det, så er det bare å prøve en gang til. Før eller senere vil de stoppe. Da vil du rett og slett rocke dem, ogt hvis du vil kan du si jeg er vinneren. Så kan du gjøre det du vil. Enten det er å starte en ny samtale eller gå gjennom til vennen din. Dette løser garantert alle problemer.

Hun derre damen. Si dette så går alt bra:
Youre the cutest thing I ever did see
Really love your peaches want to shake your tree
Lovey-dovey, lovey-dovey, lovey-dovey all the time
Come on baby and Ill show you a good time

Går ut i fra at du tok alle referansene i innlegget, noe annet skulle bare mangle.