tirsdag 1. mai 2007

Fridager og sånt

Idag skulle jeg ned på min lokale nærbutikk og handle litt småtterier. Først stakk jeg innom 7-11 for å se om de hadde kroneis med non-stop (det hadde de ikke, hvor er den blitt av..?), men uansett.. Når jeg så gikk opp til butikkdøra, ble jeg litt forbauset over at den ikke gikk opp. Jeg liksom gikk enda nærmere, og stusset litt over at det var så mørkt der inne. Hvorfor..? Jo, så gikk det opp for meg: Det var 1. mai..! Arbeidernes dag. Dagen da man går i tog under paroler som "Vår by - vår fremtid. Nei til salg av Bergen", hva nå det måtte bety... Det er jo litt dumt at jeg ikke har noen hage å luke i (NHH-er som jeg er), men jeg så en fyr nede på parkeringsplassen som drev og byttet felger eller hjul eller noe sånt på bilen sin. For min del har eksamenslesing tatt en del av dagen, sammen med snooker-VM og Champions League...

Men uansett, det som slo meg når jeg litt slukøret så meg rundt for å oppdage om noen så mitt litt klossete forsøk på å vente på at den automatiske døren skulle åpne seg, og deretter tusket hjemover til mitt eget igjen, var at: Jeg tror forsyne meg at jeg gjorde bortimot ganske det samme i fjor..! Det kan være at hukommelsen min spiller meg et puss, men jeg mente å kjenne igjen den komplett overraskende følelsen idet det går opp for meg hvilken dag det var.

Burde det ikke være et slags tilbud for oss som ikke kikker på kalenderen hver dag på slike dager..? En slags wakeup-call som man kan bestille, der en hyggelig kvinnestemme kunne si: "God morgen. Det er i dag 1.mai. De fleste butikker og denslags er stengt idag. Ha en fin dag." Så kunne en abonnere på hvilke dager man måtte ønske. De som er skikkelig distré, kunne f.eks. få den i 17.mai-utgave også.. Kristi Himmelfartsdag og andre pinsedag er andre høytider det aner meg at folk kunne hatt nytte av. Og kan man også tenke seg et lignende system for bursdagene til de kongelige, slik at man husker å heise flagget..? Og en påminnelse når flagget må tas ned igjen også, kanskje..? Det er mange av oss som ikke husker alle slike dager (bryllupsdagen..!), og kanskje hadde vært villig til å betale en femmer per dag for slikt. Aner jeg et kjempemarked her for en forretningsidé..? 1.mai f.eks. er jo en internasjonal dag...

4 kommentarer:

Dure Kmick sa...

Jeg vet nesten akkurat hvordan du har det. Gikk forbi Biltema i går og lurte på hvorfor de hadde stengt minst 30 min for tidlig. Det første som slo meg var at de hadde stengt fordi det var så fint vær. Ikke akkurat det smarteste jeg tenkte i går (håper jeg). Jeg slapp i alle fall å se meg rundt, man er litt idiot når man gjør og tenker slike ting.
Du har en god ide der, kanskje du bør formfremmes til Korporal? Dette er jo noe som ikke trenger investeringer heller, telefon har du jo. Start opp det der. Hva skal du ha for 30% av aksjene?

Dure Kmick sa...

Jeg mente selvfølgelig "forfremmes". Det går vel ikke an å formfremme noen? Eller er vi inne på plastisk kirurgi nå, å fremme formene?

Weinberg sa...

Og jeg lurte på hvorfor i alle dager ikke DN ventet på meg til frokosten. En forferdelig dårlig start på dagen, der altså. Og så må journalistene likevel jobbe for å lage avis til 2.mai den 1.mai.

Dure Kmick sa...

Ja, det er merkelig. Det samme gjelder avisen 3. juledag, 2. nyttårsdag osv. Selv om mye er laget på forhånd i disse tilfellene.